Roboty a moderní výrobní stroje jsou složité mechatronické produkty, ve kterých se spojují klasické „strojařské“ prvky spolu se sofistikovanými systémy pro řízení požadovaného přesného a produktivního provozu stroje. Jedná se o integraci hardwaru, softwaru, řízení a elektroniky.
Robotiku, mechatroniku a Průmysl 4.0 vyučujeme také díky moderním výukovým pomůckám, jako je například robotická buňka ready2_educate propojená s virtuálním modelem.
Studenti u nás řeší praktické úkoly s využitím robotických aplikací.
Modulární robotická buňka je vybavena malým průmyslovým robotem KUKA KR 3 AGILUS a kompaktní řídící jednotkou KR C4. Systém je doplněný jednotkou PLC Siemens Simatic. Buňka se využívá pro praktickou výuku robotiky. K robotické buňce je vytvořen virtuální model vyvinutý na Ústavu výrobních strojů a zařízení FS ČVUT v Praze, používaný pro virtuální zprovoznění. Digitální dvojče se využívá při výuce a tvorbě programů, které je možné přenést na reálnou buňku. Zpracování úloh na výukové buňce studentům umožňuje pochopit komplexní technologie a procesy potřebné pro Průmysl 4.0.
Výuková buňka je vybavena v průmyslovém standardu, a to jak z pohledu řízení robotu a jeho přídavných periferií, tak z pohledu obsluhy a programování. Využití při výuce je tak propojením teoretické výuky s praktickým cvičením probíhajícím na zařízení, které je běžně používáno v reálné průmyslové praxi.
Studenti řeší komplexní robotickou úlohu z pohledu řízení a strojní konstrukce v souvislostech průmyslového provozu. Výhodou je, že tak získávají širší vhled do problematiky, rozumějí nejen programování robotů, ale i tomu, v jakém vzájemném vztahu je například zrychlení pohybu ramene s jeho životností, převodovka s motorem, jak jsou konstrukčně řešeny klouby robotu, jaká jsou jeho omezení a limity, pro jaké účely je možné takové zařízení použít a podobně.
V rámci cvičení tak studenti zpracovávají úlohy s využitím znalostí z oblastí programování, softwaru, konstrukce, pneumatických systémů, automatizace, mechatroniky, mechaniky, diagnostiky a měření, virtuálního zprovoznění a dalších.
Průmyslové roboty nacházejí uplatnění téměř ve všech oborech strojírenství a aplikace se rychle rozšiřují do dalších odvětví. Absolventi Fakulty strojní ČVUT v Praze jsou pro praxi dobře připraveni nejen teoreticky, ale i prakticky a rozumějí problematice v širších kontextech výroby. Zkušenosti s vyspělými technologickými zařízeními již během studia umožňují absolventům využít v praxi všechny znalosti a dovednosti pro optimální nastavení výroby a výrobních soustav s využitím robotických systémů a komplexním pohledem na souvislosti. Praktické zkušenosti řešení úloh vybavují studenty kompetencemi pro řešení složitějších problémů, které mohou v provozu nastat.
V rámci výuky se mohou studenti seznámit s řízením robotů a návrhem výrobních buněk v těchto předmětech programu Robotika a výrobní technika (RVT), specializace Výrobní technika:
V oblasti robotiky nabízíme odborníkům z firem tyto vzdělávací programy: